Reklama outdoorowa, znana również jako out of home (ang. poza domem), to nic innego jak reklama zewnętrzna, czyli szyldy, banery, billboardy, plakaty itp. W przeciwieństwie do ograniczonych czasowo reklam internetowych, wiele form reklamy outdoorowej jest trwała i stale dostępna dla klientów. Jest to więc idealny sposób na zwrócenie uwagi i pozyskanie nowych klientów.
Reklama zewnętrzna jest formą przekazu marketingowego, który umieszcza się w przestrzeni publicznej, np. na zewnątrz siedziby firmowej, sklepu czy punktu usługowego lub w ruchliwych ciągach komunikacyjnych, gdzie ma możliwość dotarcia do jak największej ilości osób. Umieszcza się ją także w środkach komunikacji, galeriach handlowych, kinach czy hipermarketach, czyli w różnego rodzaju obiektach o dużym natężeniu ruchu.
Reklama outdoorowa nie ogranicza się też do konkretnej formy czy techniki. Składają się na nią zarówno reklamy wielkoformatowe, szyldy, banery czy plakaty, jak i stoiska targowe, promocyjne i degustacyjne.
Reklama outdoorowa to potężne narzędzie marketingowe, które ma niezliczoną ilość zastosowań. Z powodzeniem korzystają z niej firmy lokalne, ale też duże brandy. Doskonale sprawdza się do zwiększania świadomości marki czy prezentowania oferty. Ma duży zasięg i wysoką skuteczność.
W porównaniu do reklamy w internecie, która wymaga stałego inwestowania w kolejne kampanie o ograniczonym czasie trwania czy zasięgu, za elementy reklamy outdoorowej płaci się tylko raz, a prezentowane mogą być bez końca i nieograniczonej publiczności. Dobrze zrobiona reklama outdoorowa może stanowić nawet ozdobę, klient nie do końca ma nawet świadomość, że ma do czynienia z reklamą (tak jest w przypadku np. obrazów SMART FRAME, które mogą zawierać przekaz marketingowy, hasła reklamowe, logo)
Reklama zewnętrzna jest więc nienachalna, ma duży zasięg, jest skuteczna i opłacalna finansowo. Nie ma zatem wątpliwości, że warto z niej korzystać i to niezależnie od profilu działalności czy wielkości firmy.
Cel reklamy zewnętrznej to rzecz jasna promocja produktu, usługi czy marki. W przeciwieństwie do reklamy internetowej jej zewnętrzna forma jest jednak znacznie mniej nachalna. Dużo częściej służy informowaniu i budowaniu świadomości marki niż zachęcaniu do natychmiastowego dokonania zakupu.
Reklamą tego typu są również szyldy, banery, flagi reklamowe i inne elementy stosowane do oznaczenia punktu usługowego czy sprzedażowego, aby był rozpoznawalny i już z daleka widoczny dla klientów.
Elementem wyróżniającym reklamę zewnętrzną jest sposób jej odbioru i przetwarzania przez konsumentów. Po pierwsze dociera ona do szerokiego grona odbiorców, wliczając tych, którzy aktywnie i świadomie unikają treści marketingowych. O ile bowiem reklamę telewizyjną można przełączyć, a internetową zamknąć, a nawet zablokować specjalnymi programami, o tyle nie sposób tego zrobić z zewnętrznymi banerami, szyldami czy billboardami.
Odbiorca nie może więc regulować odbioru takiej reklamy. Mimowolnie zauważa prezentowaną treść, która powoli buduje świadomość danego produktu czy marki i to w sposób automatyczny, zupełnie poza kontrolą konsumenta.
Reklama outdoorowa jest więc doskonałą metodą promocji lokalnej. Osoby przechodzące każdego dnia koło dobrze oznakowanego punktu usługowego czy sklepu zapamiętają jego położenie i ofertę. Takie miejsce zapisze się w świadomości mieszkańców danej okolicy i będzie pierwszym punktem odniesienia, kiedy będą potrzebowali danego produktu czy usługi.
Oznaczenie punktu usługowego czy sprzedażowego ma więc kluczowe znaczenie. W tym celu doskonale sprawdzają się szyldy w formie podświetlanych liter czy świetlnych kasetonów, estetyczne banery reklamowe, flagi Larrus czy windery ustawiane przy wejściu.
Jednak dobrze oznakowana, estetyczna fasada to nie wszystko. Istotne jest również odpowiednie wyeksponowanie oferty i wystrój wnętrza. Tkaniny z nadrukami napinane na lekkie, aluminiowe ramy Smart Frame to doskonały sposób na przedstawienie produktów czy usług. Umieścić je można na ścianach, podwiesić z sufitu czy wykorzystać do aranżacji witryny sklepowej.
Elementy reklamy zewnętrznej można więc wykorzystać nie tylko do przyciągnięcia klienta do naszej firmy, ale również do stworzenia ciekawego, niebanalnego i estetycznego wystroju. Nie od dziś wiadomo przecież, że odpowiednia aranżacja może wpływać na nastrój i zachowanie konsumentów, w tym na ich decyzje zakupowe.
Z reklamy outdoorowej chętnie korzystają również marki o większym, nawet globalnym zasięgu. Umożliwia ona bowiem ciągłą styczność klienta z promowanym obiektem, co znacznie zwiększa prawdopodobieństwo skorzystania z oferty. Kontakt z reklamą buduje bowiem przeświadczenie, że prezentowany na niej produkt jest klientowi znany, że coś o nim wie. Chętniej wybierze go więc spośród innych produktów z tej samej kategorii.
Szczególnie dobrze sprawdza się to w przypadku produktów ogólnodostępnych oraz sieci handlowych czy usługowych z licznymi, łatwo dostępnymi punktami stacjonarnymi. Przykładem mogą być ogólnopolskie sieci sklepów, które chętnie promują swoją ofertę na billboardach, przyciągając klientów atrakcyjnymi rabatami.
Wiele osób zastanawia się, czy w dobie powszechności internetu warto jeszcze w ogóle inwestować w reklamę zewnętrzną. Niektóre agencje reklamowe skupiają się wyłącznie na promocji online, mając nadzieję, że dzięki temu dotrą do większego grona klientów lub precyzyjniej “wstrzelą się” w grupę docelową. Jednak bardzo wielu konsumentów otwarcie mówi o zmęczeniu i irytacji, jaką wzbudzają bombardujące ich zewsząd treści marketingowe w internecie. Personalizacja reklam w social mediach i popularnych wyszukiwarkach stała się wręcz symbolem ingerowania w prywatne życie internautów poprzez zbieranie osobistych danych o preferencjach i potrzebach i związane z tym profilowanie konsumentów.
Przeładowanie internetu treściami reklamowymi sprawia też, że wiele osób instaluje programy blokujące reklamy lub całkowicie rezygnuje z korzystania z niektórych portali.
Reklama zewnętrzna wciąż ma więc ogromne znaczenie. Umieszczenie jej w przestrzeni publicznej sprawia, że nie sposób jej uniknąć. Dociera nawet do osób, które izolują się od takich przekazów w internecie. To sprawia, że reklama outdoorowa nadal jest niezwykle skuteczna i warto ją wykorzystywać.
Jej przekaz trafia do nas mimowolnie, a gdy wykonana jest w atrakcyjny, wyróżniający się sposób, jeszcze bardziej zaciekawi naszych klientów. Dlaczego bowiem nie wykorzystać w reklamie specjalnie zadrukowanych puf, leżaków, obrusów, parawanów reklamowych z nadrukiem, itp.? Przykładem mogą być nadmorskie kawiarenki, które leżaki ze swoimi logotypami wystawiają na plażach.
Nie jest oczywiście tak, że każda reklama zewnętrzna przyciągnie uwagę i pozwoli pozyskać klientów. W przestrzeni publicznej też trzeba się wyróżnić, ale również zachować umiar i klasę.
Atrakcyjna reklama outdoorowa wyróżnia się w przestrzeni, a jednocześnie pasuje do niej kolorystycznie czy stylistycznie. Zbyt krzykliwa lub niedopasowana do miejsca może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, bo zamiast budzić dobre skojarzenia, będzie denerwować i szpecić.
Ludzie są z natury ciekawscy i chętnie zwracają uwagę na reklamy wielkoformatowe, billboardy czy banery. Muszą one być jednak wykonane ze smakiem, poczuciem humoru czy przekąsem, aby intrygowały i zostawały w głowie na dłużej. Chwytliwe hasło reklamowe czy nietypowa grafika mogą zdziałać cuda, o ile są odpowiednio wyeksponowane.
Warto zatem dobrze przemyśleć koncepcję wizualizacji marki czy produktu i stworzyć spójną kampanię promocji offline. Możesz skorzystać z pomocy agencji kreatywnej, która zadba o estetykę, wyrazistość i jakość reklamy. To co jednak ma niebagatelne znaczenie to spójność wykonania wszystkich elementów takiej kreacji. Kompleksowa obsługa jednego producenta w zakresie wykonania wszystkich elementów składowych — od liter przestrzennych przez podświetlane banery, flagi, standy reklamowe itp. pozwala zagwarantować, że wszystko będzie do siebie pasować, a cała identyfikacja wizualna będzie jednolita.
Jeśli potrzebujesz z tym pomocy - skontaktuj się z nami. Stworzymy produkty reklamowe idealne dla Twojego biznesu.