Komunikacja jest kluczem do wzajemnego zrozumienia, a w efekcie - do sukcesu. Ta zasada sprawdza się również w biznesie, zwłaszcza jeśli w grę wchodzi konieczność zlecenia pracy nad produktami reklamowymi zewnętrznej agencji. Jak nie dopuścić do nieporozumień? Przyda się konkretny brief. O tym, jak go zrobić, dowiesz się z tego poradnika.
Zlecasz zaprojektowanie produktów reklamowych zewnętrznej firmie i oczekujesz, że otrzymasz banery czy foldery dokładnie odzwierciedlające to, co sobie wyobrażałeś? Grafikowi zależy dokładnie na tym samym - na wykonaniu fajnego projektu, z którego będą zadowolone obie strony. Co zrobić, żeby tak się stało? Podstawą będzie odpowiednia komunikacja. Chociaż prawdopodobnie oczekujesz, że designer sam zaproponuje rozwiązania, które trafią w Twój gust (w końcu to on najlepiej się na tym zna), ze swojej strony też musisz mu trochę pomóc. Najlepiej, jeśli przygotujesz tak zwany brief projektowy, czyli listę założeń i oczekiwań. Nie musi być bardzo rozbudowany, ale powinien zawierać wszystkie informacje, które są niezbędne do stworzenia wartościowego projektu. Czas, jaki spędzisz nad opracowaniem takiego briefu, na pewno Ci się opłaci, bo unikniesz niepotrzebnych frustracji i niedopowiedzeń - zarówno związanych z kolorystyką baneru reklamowego, jak i budżetu, jakim dysponujesz na realizację tego zadania. Brief kreatywny warto opracować jeszcze przed podjęciem decyzji dotyczącej agencji, jaka będzie współpracowała z Twoją marką. Już na etapie tworzenia szacunkowych kosztów pozwoli podwykonawcy ustalić, czy w ogóle jest w stanie podjąć się misji przygotowania dla Ciebie produktów reklamowych, czy innych materiałów.
Brief projektowy możesz traktować jak skondensowaną listę odpowiedzi na pytania, które z pewnością się pojawią po stronie agencji. Dzięki niemu nie będziesz musiał odpisywać na dziesiątki maili i tłumaczyć przez telefon zawiłości Twoich oczekiwań - wszystko będzie zebrane w jednym miejscu, opracowane przejrzyście i zrozumiale dla obu stron. Co brief projektowy powinien zawierać? Oto kilka najważniejszych elementów!
Pierwsza podstawowa informacja, jaką powinien zawierać brief kreatywny to dane dotyczące zlecającego. Niby oczywiste, ale praktyka często pokazuje, że warto poświęcić temu elementowi odpowiednią ilość czasu. Graficy pracujący w agencjach często pochylają się nad dziesiątkami projektów w tygodniu - nie oczekuj od nich, że będą zadawać sobie trud robienia researchu na temat filozofii Twojej marki (nawet jeśli powinni to robić). Jeśli chcesz uniknąć traktowania Twojego zlecenia „po macoszemu”, zawrzyj w briefie to, co jest dla Ciebie istotne i warte podkreślenia. Może to być firmowy claim, nakreślenie kontekstu czy wymiana najważniejszych walorów Twojej marki na tle konkurencji. To sprawi, że agencja na pewno podejdzie bardziej indywidualnie do projektu Twoich produktów reklamowych.
Oczywiście w briefie należy też ustalić, co dokładnie jest przez Ciebie zlecone: banery reklamowe, flagi firmowe, ulotki, wizytówki czy inne materiały. Określ dokładnie, do czego mają służyć, jak mają być drukowane, w jakich wymiarach i na jakim materiale. Podaj liczbę sztuk - to ułatwi nie tylko zaplanowanie pracy, ale też oszacowanie dokładnych kosztów realizacji zlecenia. Przed podjęciem ostatecznej decyzji zasugeruj się portfolio agencji i bądź otwarty na sugestie designerów - dzięki temu możesz wpaść na genialny pomysł, który wcześniej nie przyszedłby Ci do głowy.
Bardzo ważną kwestią jest nie tylko zawarcie w briefie informacji dotyczących konkretnego projektu, ale też szerszego kontekstu. Jeśli banery reklamowe czy flagi z nadrukiem mają być elementem dużej kampanii, na którą składają się też spoty reklamowe wyświetlane na YouTubie czy karuzele z grafikami promowane na Facebooku, koniecznie zaznacz to w wytycznych dla grafika. Opisz (nawet skrótowo, w punktach), jakie będzie hasło przewodnie, tonalność komunikacji, wiodąca kolorystyka. Pokaż konkretne przykłady i referencje, które pozwolą agencji graficznej dokładnie odzwierciedlić to, czego od niej oczekujesz.
Kolejna rzecz, która w briefie kreatywnym jest absolutnie niezbędna to bardzo wyraźne określenie budżetu, jakim Twoja marka dysponuje na realizację zadania. Na tej podstawie omów z agencją, co jest możliwe, a co nie - to sprawi, że obie strony będą miały możliwość zareagować, zaproponować inne rozwiązanie, znaleźć kompromis. Może uznasz za słuszne zwiększenie budżetu, a może rezygnację z drukowania elementów, które nie są Ci tak naprawdę potrzebne? Zaznacz też w briefie czas realizacji projektu - dzięki temu unikniesz nieporozumień i będziesz mógł zostawić sobie czas na ewentualne poprawki czy ulepszenia. Nie ma nic gorszego, niż drukowanie materiałów reklamowych na dzień przed ważnymi targami, kiedy wszystko powinno być już zapięte na ostatni guzik.
Brief projektowy to po prostu odpowiedź na pytania, które zada Ci pracownik firmy, której zlecisz pracę nad produktami reklamowymi w postaci banerów reklamowych czy flag firmowych. Pozwoli obu stronom uniknąć nieporozumień i stworzyć projekt, który trafi w dziesiątkę!