Zastanawiasz się, jak promować biznes lokalnie? Chcesz dotrzeć do klientów z okolicy, pokazać im swoją firmę i zbudować pozytywny wizerunek marki? Reklama outdoorowa (zewnętrzna) jest dokładnie tym, czego potrzebujesz. Sprawdź, jak ją wykorzystać w lokalnej promocji biznesu i na co zwracać uwagę przy jej wyborze.
Wielu osobom wydaje się, że w dobie wszechobecnego marketingu internetowego fizyczna reklama outdoorowa nie ma już znaczenia. Nic bardziej mylnego. Internet jest oczywiście doskonałym medium reklamowym, pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, podtrzymuje zainteresowanie marką i kontakt z klientami. Jednak w przypadku wielu biznesów, szczególnie tych małych, nic nie zastąpi reklamy zewnętrznej, dobrego oznakowania siedziby firmowej i fizycznych nośników ustawionych w przestrzeni publicznej.
Małe, lokalne firmy nie muszą wcale być rozpoznawalne w całym kraju, województwie, a nawet mieście. Piekarnia, fryzjer, sklep osiedlowy lub niewielki warsztat samochodowy to biznesy, które swoją działalność kierują głównie do klientów z okolicy. Z usług takich przedsiębiorców korzystają mieszkańcy danego regionu czy dzielnicy.
Lokalna promocja tych biznesów ma więc znacznie większe znaczenie niż działania w mediach globalnych — np. internecie. Wybierająca się na zakupy gospodyni nie szuka piekarni w sieci. Raczej wypatruje szyldu, idąc chodnikiem i korzysta z usług punktu, który ma blisko i który “wpadnie jej w oko” i który kojarzy ze swoich codziennych spacerów po okolicy.
Podobnie sprawa wygląda w przypadku całej gamy biznesów, z których korzysta się osobiście, twarzą w twarz i bezpośrednio. Wszędzie tam, gdzie nie możemy złożyć zamówienia przez internet, gdzie produkt lub usługa wymagają fizycznej obecności klienta w firmie, istotna będzie dobra, lokalna promocja biznesu.
Reklama outdoorowa, czyli zewnętrzna, to każda forma reklamy prezentowanej za pomocą nośników fizycznych w przestrzeni publicznej, a więc poza domem klienta czy siedzibą firmy.
Reklamą outdoorową są zatem m.in. billboardy, banery i plakaty umieszczane najczęściej w miejscach o dużym natężeniu ruchu — na przystankach, przy ciągach komunikacyjnych, w miejscach użyteczności publicznej oraz środkach komunikacji miejskiej.
Reklamą zewnętrzną są jednak także wszelkie elementy lokalnie promujące firmę przy jej siedzibie. Wliczamy tu zatem szyldy, flagi oraz roll-upy montowane na fasadach budynków i ustawiane w pobliżu firmowej placówki — przy wejściu, na parkingu, itp.
Celem reklamy outdoorowej jest więc dotarcie do szerokiego grona odbiorców w sposób fizyczny — w miejscu ich codziennej obecności, z pominięciem typowo reklamowych przekazów radiowych, telewizyjnych czy internetowych. Reklama outdoorowa pomaga też pokazać się na lokalnym rynku. Nie tylko promuje, ale też po prostu oznacza firmę, informuje o jej lokalizacji, profilu działalności, itp. Reklama outdoorowa, szczególnie ta tuż przy siedzibie firmowej, jest zatem pewnego rodzaju drogowskazem.
Atutem reklamy outdoorowej jest też jej nienachalność (o ile jest dobrze zaprojektowana i wykonana). Coraz częściej nośniki takiej reklamy są harmonijnie wkomponowane w przestrzeń, w której się znajdują. Szyldy i banery nie atakują już jaskrawymi kolorami czy tandetnymi grafikami. To przemyślane projekty dostosowane do najbliższego otoczenia — np. lokalnej architektury i specyfiki miejsca. Dzięki temu skutecznie docierają do odbiorców, a jednocześnie nie wywołują w konsumentach poczucia bycia atakowanymi reklamą.
Dobrze zaprojektowana promocja lokalnego biznesu opiera się zatem o reklamę outdoorową, która jest estetyczna i wkomponowana w otoczenie, a jednocześnie wyrazista i zwracająca uwagę. Powinna mieć wysoką wartość informacyjną i promocyjną. Musi więc dostarczać klientom wiadomości o lokalizacji firmy, profilu jej działalności lub aktualnej ofercie. Jednocześnie ma zachęcać do wejścia z marką w interakcję — odwiedzenia punktu handlowego czy usługowego i skorzystania z oferty.
Lokalna promocja biznesu powinna być podstawowym działaniem marketingowym małych firm kierujących swoje usługi i produkty do klientów z okolicy. Pomagają w niej rozmaite nośniki reklamy outdoorowej.
Przede wszystkim należy dobrze oznaczyć siedzibę firmy. Punkt usługowy czy handlowy musi być doskonale widoczny i wyróżniający się na tle konkurencji. Podstawa to oczywiście dobrze zaprojektowany szyld. Idealnie sprawdzają się szyldy podświetlane, które będą świetnie widoczne i w dzień i po zmroku.
Szyld to nie wszystko. Z lokalną promocją biznesu warto wyjść poza fasadę. Na chodnik lub parking przed firmą dotrzemy dzięki roll-upom i flagom reklamowym. To idealne alternatywy dla nieco już oklepanych, sztywnych potykaczy. Roll-upy i flagi są zdecydowanie bardziej dynamiczne — łopoczą i poruszają się na wietrze, a to przyciąga wzrok znacznie lepiej niż statyczne elementy.
Takie nośniki reklamy outdoorowej są lekkie, mobilne, można je łatwo złożyć, spakować i przetransportować. Oznacza to, że z powodzeniem wykorzystasz je nie tylko przy siedzibie firmowej. Flagi czy roll-upy zabierzesz również na wydarzenia branżowe — konferencje i targi — jak i na lokalne imprezy — festyny, koncerty, jarmarki itp. Dają one zatem bardzo szerokie możliwości promocji biznesu lokalnie, ale również poza bezpośrednim miejscem świadczenia usług.
Oczywiście nośniki reklamy outdoorowej warto ze sobą łączyć. Utrwalenie tzw. świadomości marki w umysłach klientów wymaga wielokrotnej ekspozycji na elementy wizerunku firmy. Dobra lokalna promocja biznesu może więc zaczynać się od billboardu na głównym skrzyżowaniu. Kontynuować mogą ją drogowskazy w formie flag reklamowych ustawionych wzdłuż ulicy i prowadzących do informacyjnego roll-upu z ofertą ustawionego tuż przy wejściu do firmy.
Nie trzeba (i nie należy) rzecz jasna poprzestawać na reklamie zewnętrznej. Równie ważne będą elementy reklamy indoorowej — wewnętrznej — czyli nośniki znajdujące się już na terenie firmy. Skorzystaj z lightboxów, estetycznych, zrobionych na zamówienie ekspozytorów i mebli oraz innych elementów POS. Dobrym pomysłem jest zlecenie projektu i wykonania wszystkich nośników — outdoorowych i indoorowych — jednej firmie. To gwarancja spójnej estetyki i zachowania ciągłości przekazu na całej ścieżce zakupowej klienta.
Najważniejszą zaletą promocji biznesu lokalnego przy pomocy reklamy outdoorowej jest oczywiście zwiększenie widoczności firmy. To podstawowa funkcja takich nośników reklamy. Klient ma wiedzieć, że Twoja firma w ogóle istnieje, gdzie jest i co robi.
Dobrze zaprojektowana i wykonana reklama zewnętrzna pomaga też budować wizerunek. Jeśli jest estetyczna, ciekawa i przykuwająca uwagę, w wyniku tzw. efektu halo wywoła pozytywne skojarzenia z samą firmą i jej produktami lub usługami.
Atutem jest też szeroki zakres nośników reklamy outdoorowej — od wielkoformatowych billboardów, przez plakaty wieszane na płotach i słupach, po dynamiczne flagi reklamowe czy estetyczne roll-upy. Pozwala to na promocję lokalnego biznesu w wielu miejscach i kontekstach. Dzięki temu konsumenci z okolicy mogą mieć wielokrotny i zróżnicowany kontakt z Twoim przekazem, a to klucz do budowania świadomości marki.
Dla niewielkich firm znaczenie ma także budżet przeznaczany na promocję lokalną. Reklama outdoorowa jest stosunkowo tania. Szczególnie jeśli uświadomisz sobie, że dobrze wykonany nośnik posłuży przez lata. Jest to zatem jednorazowa inwestycja, która będzie dla Ciebie pracować przez cały czas i nie wygaśnie jak nieopłacana reklama w internecie, gazecie czy radiu.