W czasie pandemii już nic nie jest takie samo. Preferencje konsumentów również wydają się zupełnie inne. Inaczej więc powinna wyglądać strategia marketingowa firm, którym faktycznie zależy na utrzymaniu obecnych i pozyskaniu nowych klientów. Jak temu wyzwaniu podołać? Gdzie się promować i jakimi gadżetami reklamowymi posługiwać?
Pandemia dała się we znaki nie tylko obieżyświatom i ekstrawertykom, którzy kochają podróże i spotkania z przyjaciółmi, ale również przedsiębiorcom. Wiadomo, gdy nadchodzi kryzys, firmy w pierwszej kolejności obcinają budżety na reklamę. Niektóre branże szczególnie dotkliwie odczuły skutki rozprzestrzeniania się koronawirusa. Lockdown zmusił część przedsiębiorców do zawieszenia działalności z nadzieją, że sytuacja niedługo się poprawi, a konsekwencje tych zdarzeń nie będą na tyle fatalne i długofalowe, iż zostaną zmuszeni do całkowitego zamknięcia swoich biznesów. Jak w tych niespokojnych czasach można się reklamować? Albo inaczej – jakie gadżety wykorzystać do tego celu i gdzie je umieszczać?
Kolaps pandemiczny zmotywował branżę do szukania nowych rozwiązań. Akcja #zostańwdomu, rozwijana przez różne marki wywołała lawinę kreatywności. Po tej fali optymizmu i wytężonej pracy przyszedł okres stagnacji. Jednak stopniowe odmrażanie gospodarki powoli stabilizuje sytuację reklamy zewnętrznej. Jakie zatem gadżety przydadzą się w postpandemicznej rzeczywistości?
Zapotrzebowanie rynku nie słabnie na banery reklamowe, które montowane są na terenie mniejszych i większych miejscowości na ścianach budynków, ogrodzeniach i płotach oraz na billboardach przy drogach. Po okresie zamknięcia i zniesieniu obostrzeń życie każdego z nas powoli wraca do normy.
Uważność i niepokój pozostały, ale codzienność pcha nas do przodu. Trzeba wyjść do pracy, z psem, zrobić zakupy. Utrzymywanie dystansu społecznego, noszenie maseczek, konieczność zatrzymania się przed wejściem do sklepu, aby zdezynfekować ręce, wymusiły na nas spowolnienie, baczniejsze przyglądanie się otaczającej rzeczywistości. Obserwujemy siebie nawzajem i okolicę. I właśnie tutaj pojawia się szansa dla reklamy zewnętrznej, na którą można natknąć się nawet przypadkiem, chociażby jadąc do pracy czy do sklepu, ale swoją formą lub lokalizacją “zwabi” nasz wzrok. Banery, ale też flagi reklamowe czy leżaki wystawione przed siedzibą firmy, na których klient może swobodnie usiąść i założyć maseczkę ochronną, mają duży potencjał na przyciągnięcie uwagi odbiorców. Poza tym jest jeszcze Internet.
Wiele firm przenosi swoje biznesy właśnie do sieci. Przebranżawiają się, poszerzają zakres kompetencji swoich przedsiębiorstw, przystosowują działalność do istnienia w wirtualnym świecie. Dlaczego więc nie reklamować się w Internecie? Dobrą metodą wirtualnej reklamy są wszelkiego rodzaju szkolenia, telekonferencje, a nawet modne w ostatnim czasie wirtualne oprowadzanie po firmie. Przedsiębiorstwo, które posługuje się takimi rozwiązaniami, jest postrzegane jako profesjonalne i nowoczesne, które potrafi odnaleźć się w każdej sytuacji i komunikować się ze swoimi odbiorcami wielokanałowo. Zresztą takie działania firmy powinny wykonywać niezależnie od sytuacji, bo już od dawna Internet stwarza przedsiębiorcom nowe możliwości, a jedną z nich jest rozwój ich biznesów. W takim wypadku również warto zadbać o odpowiednią oprawę takich wirtualnych spotkań. Pufy z logo firmy czy dywaniki reklamowe w tle będą ciekawym, a jednocześnie nienachalnym sposobem na moszczenie sobie miejsca w świadomości potencjalnego klienta czy współpracownika.
Reklama przenosi się na otwartą przestrzeń. Takie gadżety jak chociażby ścianki reklamowe, a także flagi, leżaki, dywany i dywaniki, są dobrym rozwiązaniem, aby stać się widocznym. W końcu pomimo panującego wirusa otwiera się restauracje dla coraz większej liczby klientów, zachęca się do wyjazdów do popularnych miejscowości turystycznych (np. nad morze, w góry), otwarte są już praktycznie wszystkie miejsca pracy. Wymienione powyżej gadżety oznaczone firmowym logo przyciągają uwagę i to może jeszcze bardziej niż kiedyś. Zwracamy uwagę na detale, których nigdy wcześniej nie zauważaliśmy, jesteśmy bardziej wyczuleni na niuanse, które pojawiają się w przestrzeni publicznej. Warto więc inwestować w reklamę i przypominać aktualnym klientom o swoim istnieniu, a także upominać się o nowych. Reklama umieszczona w odpowiednim miejscu może przyciągnąć uwagę potencjalnych odbiorców. Wybór gadżetów, które mogą okazać się strzałem w dziesiątkę, jest naprawdę duży. Świetnym pomysłem marketingowym mogą okazać się maseczki ochronne z firmowym logo. Można nie tylko zaopatrzyć w nie swoich pracowników, ale również rozdawać je klientom przed wejściem do naszego lokalu, sklepu bądź firmy.
Jak widać, reklama zewnętrzna ma się dobrze. Sprostała i dopasowała się do wymogów obecnych czasów. Warto umieścić nasze znaki rozpoznawcze w postaci firmowych gadżetów nie tylko w ścisłym centrum miasta, ale również przy drogach, na parkingach, szczególnie tych dużych, przy hipermarketach czy centrach handlowych. Tam, gdzie przewijają się ludzie, tam większe szanse na dostrzeżenie i zainteresowanie naszą ofertą.
Sytuacja się zmieniła, musieliśmy szybko przystosować się do nowych warunków i dynamicznie reagować na otaczającą rzeczywistość. Pomimo pandemii wciąż są sposoby na skuteczne przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. Zarówno w realnym świecie, jak i online. Powyższe propozycje na pewno będą dobrym początkiem i inspiracją do poszukiwania kolejnych rozwiązań.