Jeszcze jakiś czas temu praca z domu zarezerwowana była dla wybranych grup zawodowych czy szczególnych przypadków. Dziś nikogo nie dziwi już to, że część osób przechodzi na tzw. home office. Jeśli również do nich należysz, podpowiadamy, jak przygotować swój dom do wideokonferencji.
Dom kojarzy się z miejscem, do którego wraca się po pracy, aby odpocząć. Jednak w dzisiejszych czasach coraz więcej osób pracuje z domu. Dlatego staje się on miejscem nie tylko odpoczynku, ale i pracy. Tu pojawia się pytanie, jak to wszystko połączyć? W jaki sposób urządzić biuro w domu tak, żebyś z jednej strony miał dobre warunki do pracy, a z drugiej mógł oddzielić strefę prywatną od zawodowej?
Jeśli szukasz odpowiedzi na te pytania, przedstawiamy kilka praktycznych wskazówek, o których warto pamiętać, urządzając miejsce do pracy w domu.
Po pierwsze, zadbaj o wysoką jakość dźwięku i obrazu. Możesz korzystać z kamery wbudowanej w laptopa. Niestety nie zawsze jest ona gwarancją najwyższej jakości. Dlatego przygotuj się również na konieczność zakupu dodatkowej kamery internetowej oraz mikrofonu. Niektóre osoby korzystają z jeszcze innego rozwiązania – podłączają do laptopa aparat fotograficzny. Zastanów się, która opcja będzie najlepsza, biorąc pod uwagę charakter Twojej pracy, możliwości finansowe itd.
Aby uzyskać wysokiej jakości obraz potrzebne Ci będzie także odpowiednie oświetlenie. Dlatego najlepiej, jeśli Twoje miejsce do pracy będzie zlokalizowane w pobliżu okna. Jeśli jednak jest to niemożliwe, ustaw lampkę tak, aby światło odbijało się od ściany. Dodatkowym źródłem światła mogą być również oferowane przez nas podświetlane obrazy tekstylne (które jednocześnie będą profesjonalnym tłem do wideokonferencji).
Nie mniej istotny jest płynny przebieg wideokonferencji. Dlatego, jeśli to Ty jesteś jej organizatorem, przygotuj sobie szczegółowy plan. Zastanów się, jakie zagadnienia i w jakiej kolejności chcesz poruszyć podczas spotkania online.
Aby zrobić profesjonalne wrażenie, pamiętaj o tym, aby zadbać o wysokiej jakości obraz oraz dźwięk. Poza tym nie zapomnij o właściwym stroju. Choć pracujesz w domu, nie zrobisz profesjonalnego wrażenia, gdy pojawisz się na wideokonferencji ubrany w dres lub piżamę. Nie musisz od razu zakładać bardzo eleganckich ubrań, o ile nie jest to wymagane. W przypadku mniej formalnych spotkań możesz połączyć elegancję z wygodą, stawiając na stylizację smart casual.
W zrobieniu profesjonalnego wrażenia pomoże Ci nie tylko odpowiedni ubiór, ale i odpowiednie tło do wideokonferencji. W tej roli świetnie sprawdzają się ścianki tekstylne. Dzięki nim możesz umieścić np. za swoimi plecami grafikę prezentującą ofertę Twojej firmy itp.
Pamiętaj również o tym, że nawet najlepszy dźwięk i obraz, a także profesjonalny ubiór oraz tło do wideokonferencji nie pomogą, jeśli nie będziesz przestrzegał pewnych zasad. Po pierwsze unikaj wykonywania kilku zadań podczas spotkania online. Choć praca w domu daje większe poczucie swobody, uczestnicy wideokonferencji zauważą, że podczas spotkania wykonujesz telefon, odpisujesz na wiadomości niezwiązane z pracą itp. A to z pewnością nie pomoże w zrobieniu profesjonalnego wrażenia.
Poza tym zwróć uwagę na język ciała. Choć wideokonferencja różni się od spotkań na żywo, gesty, które wykonujesz, wciąż są ważne.
Większość programów służących do organizowania wideokonferencji ma opcję, która pozwala na tzw. rozmycie tła. Bywa ona przydatna np. wtedy, gdy nie masz możliwości włączenia kamery w gabinecie. Zamiast tego musisz siedzieć w pomieszczeniu, które wygląda mało profesjonalnie albo przebywa w nim więcej osób.
Jednak jeśli nie musisz korzystać z tej opcji, warto, żebyś zadbał o tło do wideokonferencji, które pełni jednocześnie funkcję reklamy. Dzięki temu masz dwa w jednym – z jednej strony dbasz o profesjonalne wrażenie, a z drugiej możesz w nienachalny sposób reklamować swoją firmę.
W naszej ofercie znajdziesz produkty reklamowe, które świetnie sprawdzają się jako profesjonalne tło. Jednym z nich są ścianki reklamowe. Ich zaletą jest:
Oprócz tego typu ścianek polecamy Ci obrazy tekstylne. Zwróć na nie szczególną uwagę, jeśli Twoje domowe biuro jest niewielkie. Dzięki temu, że obraz wieszasz na ścianie (lub suficie), możesz zaoszczędzić cenne miejsce. A przy tym nie musisz rezygnować z atrakcyjnej formy reklamy, która jednocześnie pełni funkcję profesjonalnego tła w trakcie wideokonferencji.
W naszej ofercie znajdziesz również obrazy, które są podświetlane. Dzięki temu stanowią dodatkowe źródło światła. To niewątpliwa zaleta, jeśli w pomieszczeniu, gdzie pracujesz, jest dość ciemno. Poza tym subtelne światło pomaga stworzyć odpowiedni klimat. Można śmiało powiedzieć, że tego typu obrazy to produkt reklamowy 3w1. Pełnią funkcję ozdobną, są dodatkowym źródłem światła, a przy tym atrakcyjną i nienachalną formą reklamy.
Zanim rozpoczniesz wideokonferencję, zadbaj o odpowiednie przygotowanie. Wpadki mogą zdarzyć się nawet największym profesjonalistom. Jednak jeśli dobrze przemyślisz kilka kwestii, istnieje większe prawdopodobieństwo, że ich unikniesz.
Problemy techniczne mogą wybić Cię z rytmu i zakłócić przebieg spotkania. Dlatego zaopatrz się w wysokiej jakości sprzęt. Dobra kamera i mikrofon, a także szybkie łącze internetowe zminimalizują ryzyko wpadki wynikającej z pojawienia się problemów technicznych.
Po drugie przygotuj sobie plan wideokonferencji. Jeśli to Ty prowadzisz spotkanie online, taki plan pomoże uniknąć Ci niezręcznej ciszy, a także chaotycznych wypowiedzi.
Home office daje dużo swobody, ale z drugiej strony wiąże się z ryzykiem różnych wpadek wynikających z tego, że pracujesz z domu. Można jednak ich uniknąć, oddzielając miejsce do pracy od strefy prywatnej, gdzie przebywają inni domownicy. Jak to zrobić, jeśli nie możesz pozwolić sobie na pracę w osobnym pokoju? Pomoże Ci w tym ścianka reklamowa, którą ustawisz za swoimi plecami podczas wideokonferencji.
Praca z domu ma wiele zalet. Jednak, żebyś mógł skupić się na swoich zadaniach potrzebny Ci będzie odpowiednio urządzony domowy gabinet. Nie musi być to wcale osobne pomieszczenie. Może być to kawałek miejsca wydzielony np. w salonie. Ważne, żebyś czuł się w nim dobrze i miał odpowiednie warunki do pracy. A jeśli uczestniczysz w spotkaniach online, zadbaj również o to, aby w domowym biurze pojawiło się profesjonalne tło. Może być to np. ścianka reklamowa lub obraz tekstylny, który pełni jednocześnie funkcję reklamy.